بلاگ, تعمیرات یخچال و ساید

علائم تمام شدن گاز یخچال

علائم تمام شدن گاز یخچال

یکی از اصلی ترین عناصر در فرآیند سرماسازی یخچال ها گاز آن ها می باشد. از این رو شناخت علائم تمام شدن گاز یخچال امری ضروری و واجب می باشد. این گاز گرمای فضای داخلی یخچال را گرفته و به خنک کردن آن کمک می کند. حال اگر میزان این گاز کم شود محیط داخل یخچال به مقدار کافی خنک نشده و مواد غذایی درون آن فاسد می شوند. بنابراین توجه به میزان این گاز یکی از ضروری ترین نکاتی است که افراد باید حین استفاده از یخچال ها آن را رعایت کنند.

علائم تمام شدن گاز یخچال

همان طور که گفتیم آشنایی با علائم تمام شدن گاز یخچال یکی از اقداماتی است که برای نگهداری بهتر از این وسیله باید انجام دهید. گاز یخچال یکی از اجزاء اصلی به شمار می آید که در فرآیند تولید سرما موثر است. این گاز درون لوله های مخصوصی قرار گرفته و شروع به حرکت می کند.

با جریان یافتن این گاز هوای گرم یخچال گرفته شده و فرآیند سرماسازی تکمیل می شود. این گاز به کمک کمپرسور دستگاه به اواپراتور منتقل شده و از این ناحیه به گردش در می آيد. این گاز در ابتدا به شکل مایع بوده و با جذب گرمای محیط داخلی دستگاه به شکل گاز درآمده و وارد کویل کندانسور می شود.

زمانی که گاز گرمای محیط را دریافت می کند دوباره به اواپراتور بر می گردد و برای گردش مجدد در سیستم آماده می شود. این چرخش تا زمانی ادامه پیدا می کند که ترموستات دستور قطع فرآیند را صادر کرده و کمپرسور را خاموش کند. هر زمان دوباره ترموستات تشخیص داد که دمای داخلی دستگاه از حد استاندارد بالاتر رفته است، دوباره کمپرسور را روشن کرده و دستور چرخش گاز صادر می شود.

علائم خالی شدن گاز یخچال

علائم تمام شدن گاز یخچال شامل موارد مختلفی می باشد. در حالت کلی این گاز در یک شرایط پلمپ قرار گرفته و در طول زمان کم نمی شود. اما در صورتی که سیکل نشتی پیدا کند، این گاز بعد از گذشت چند ماه کم شده و به تدریج خالی می شود. این امر می تواند با علائم و نشانه های مختلفی همراه باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

 

  • کم شدن سرمای یخچال فریزر

در شرایطی که کمپرسور دستگاه به طور مداوم کار می کند اما فضای داخلی سرمای لازم را ندارد، احتمالا گاز نشتی داشته و تمام شده است.

  • سرد شدن کندانسور

در حالت کلی کندانسور ها دارای مسیر های رفت و برگشتی می باشند. یکی از این مسیر ها گرم و دیگری سرد می باشد. در شرایطی که به کویل های کندانسور دسترسی دارید و متوجه شده اید که لوله های رفت و برگشت هر دو سرد هستند، قاعدتا گاز درون آن ها تمام شده است.

  • استشمام بوی نامطبوع

گاهی اوقات افراد متوجه بویی نامطبوع و غیر معمول از یخچال می شوند. در این شرایط احتمالا گاز به یکباره تخلیه شده و تمام شده است. در صورت استشمام این بو بهتر است که هر چه سریع تر به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید.

  • کار کردن دائم کمپرسور

باید دقت داشته باشید که کمپرسور این دستگاه نباید دائما کار کند و بعد از مدتی کار کردن خاموش می شود. حال اگر کمپرسور به طور مداوم کار کند، قطعا فضای داخل دستگاه باید به شدت سرد شده و مواد غذایی درون آن شروع به یخ زدن کنند. اگر کمپرسور دستگاه خاموش نمی شود اما فضای داخلی یخچال در حد ایده آل است و بیش از حد سرد نشده است، مطمئن باشید که دستگاه دچار مشکل شده است و احتمالا گاز آن رو به اتمام است.

علائم خالی شدن گاز یخچال

بررسی علل تمام شدن گاز یخچال

حال که با علائم تمام شدن گاز یخچال آشنا شدید، خوب است بدانید که این مشکل در اثر عوامل مختلفی بروز می کند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • فرسودگی لوله های یخچال

عمر لوله هایی که گاز مبرد در آن ها جریان می یابد بسیار زیاد است اما با توجه به استفاده شبانه روزی از این دستگاه، این لوله ها نیز در طول زمان پوسیده شده و مستهلک می شوند. هر گونه پوسیدگی و یا ترک خوردگی در این لوله ها می تواند شرایط را برای نشت گاز مبرد فراهم کند.

  • سوراخ شدن سطح داخلی یخچال

برخی مواقع افراد برای تمیز کردن سطح داخلی و همچنین جدا کردن برفک ها از وسایل تیز و برنده ای استفاده می کنند. این کار سبب سوراخ شدن بخش داخلی دستگاه شده و در نتیجه احتمال نشت گاز مبرد وجود دارد.

  • نشتی ناشی از ضربه

گاهی اوقات هنگام جا به جایی دستگاه، لوله های پشت آن ضربه خورده و دچار آسیب می شوند. کویل های کندانسور و درایر موجود در قسمت پشتی یخچال قسمت های حساسی هستند که ممکن است به هنگام جا به جایی دچار آسیب شوند. این آسیب ها سبب نشت گاز و در نتیجه تمام شدن آن می شود.

روش های نشت یابی گاز یخچال

تا به این جا با علائم تمام شدن گاز یخچال و همچنین علل بروز این مشکل آشنا شدید. حال بهتر است به دنبال راه هایی برای یافتن نشتی گازی یخچال باشید. زمانی که متوجه حضور علائم خالی شدن گاز شدید، باید هر چه سریع تر به دنبال محل نشت گاز باشید و آن را تعمیر نمایید. برای انجام این کار از روش های مختلفی استفاده می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • استفاده از کف صابون
    بری این کار لوله های حامل گاز را با کف صابون می پوشانند. در شرایطی که حباب ایجاد شود، مشخص می شود که در آن قسمت نشت گاز وجود دارد. البته پوشاندن کل لوله ها با محلول آب و صابون امکان پذیر نبوده و فقط در شرایطی از این روش استفاده می کنند که محدوده نشتی مشخص شده باشد.
  • استفاده از مشعل هالید
    این مشعل با شعله ای آبی رنگ، زمانی که با این گاز تماس پیدا می کند، سبز رنگ می شود. بنابراین با استفاده از این مشعل به راحتی می توان منطقه نشت گاز را پیدا کرد.
  • نشت یاب الکترونیکی
    یکی از مدرن ترین روش ها برای پیدا کردن محل نشتی استفاده از دستگاه الکترونیکی می باشد. زمانی که دستگاه در مجاورت این گاز قرار می گیرد، بوق می زند و هشدار نشت گاز را صادر می کند.

روش های نشت یابی گاز یخچال

کلام آخر در مورد علائم تمام شدن گاز یخچال

با شناخت علائم تمام شدن گاز یخچال می توانید دستگاه را عیب یابی کرده و هر چه سریع تر برای تعمیر آن اقدام کنید. البته که تمام شدن این گاز نیاز به شارژ مجدد دارد و شما با افزودن گاز می توانید مشکل را بر طرف کنید. در شرایطی که کم شدن گاز در اثر سوراخ شدن لوله ها اتفاق افتاده باشد ابتدا باید محل نشتی را پیدا کرده و آن را تعمیر نمایید. بنابراین در صورت مشاهده نشانه های کم شدن این گاز حتما با یک تعمیرکار یخچال مشورت کنید و از او بخواهید که برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.

سوالات متداول در مورد علائم تمام شدن گاز یخچال

  1. آیا گاز یخچال قابل اشتعال است؟
    بله، گاز هایی که در لوله های کویل کندانسور این دستگاه ها قرار می گیرند، همگی قابل اشتعال می باشند اما این گاز ها سمی نبوده و خطری برای اعضای خانواده ایجاد نمی کنند.
  2. انواع گازهای مورد استفاده در یخچال را نام ببرید؟
    در این دستگاه از گاز های مختلفی می توان استفاده کرد که مهم ترین آن ها گاز r600 و گاز r134 می باشند که نسبت به بقیه کم خطرتر هستند.
  3. بویی که هنگام نشت گاز یخچال استشمام می کنیم، چگونه است؟
    این بو کاملا غیر معمول بوده و مشابه بو هایی که تا به حال استشمام کرده اید، نمی باشد. از طرفی فقط زمانی استشمام می شود که گاز درون لوله ها به یکباره خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *